söndag 28 december 2008


1.Deerhunter - Microcastle/Weird Era Continued

Ibland är 1+1 lika med 3. Under året har jag ständigt stoppat in Microcastle i min mp3-spelare (jag lyssnar enbart på SKIVOR, stoppar nästan aldrig in blandade låtar), och jag har hittills inte lärt mig en enda låttitel. Jag tror att jag eventuellt skulle känna igen slutet på Nothing Ever Happened men är inte säker. Det jag vill åt är helheten och Microcastle är verkligen en sådan skiva som man vill befinna sig i. Det är som att läsa en bok som man lever sig in i och som gör att man glömmer bort var man befinner sig. Deerhunter har skaffat ett sound som man känner igen från engelska shoegazer-perioden. My Bloody Valentine, Chapterhouse, Ride osv. Det känns ändå inte tillbakablickande och mossigt eller inställsamt. Spelningen på Accelerator gör nog sitt till den positiva känsla som lyssnandet på Microcastle ger. Bonus-skivan Weird Era Continued går inte av för hackor den heller.

1 kommentar:

J. sa...

fantastiskt album. :)