tisdag 30 december 2008


Memento Mori - Ur Skymningen 1982-1988


Nu när jag ändå är inne på det här med konstiga återutgivningar och samlingar så är Memento Moris samling ett bra exempel på en dålig sådan. På åttiotalet gav Memento Mori ut 3 LP´s och en handfull singlar. På samlingen har man inkluderat 9 av 11 låtar från första LP´n "Jag...Snäll", 5 av 10 låtar från andra LP´n "Detta Är Paradiset" och 2 låtar av 9 låtar från sista LP´n "Våga Leka". Plus 4 andra låtar. Med tanke på det något begränsade kundunderlaget och det faktum att de som kan tänka sig att köpa CD´n troligen redan har LP´na så känns valet ganska underligt. Det är kanske bara jag som tycker så men kunde de inte gjort en dubbel-cd och fått med rubbet, en gång för alla? På plussidan så måste jag tillstå att omslaget är snyggt, texterna är med och att många låtar fortfarande låter bra.

1 kommentar:

Frunk sa...

Appropå återutgivningar av gamla vinylskivor till cd-format så instämmer jag att dom ska läggas först i sin helhet på cd:n ifråga.
Sen kan man lägga in mer extramaterial efter den eller på en bonus-cd och om ett bands fullstädiga diskografi kan rymmas på en cd så ska den givetvis vara i kronologisk ordning som på Scratch acid - The greatest gift eller Minor threat - Complete discography t.ex.
Appropå inhemska band att inte Blue for two:s singlar kommit ut på cd...vad hände med Radium?