tisdag 6 januari 2009

Oldies #1 Cocteau Twins - Treasure [1984]

På Bagen visade de ofta en bit av en konsert, bl.a. Tears For Fears och Indochine och Cocteau Twins och det är antagligen därifrån detta klipp kommer.


Det ledde iallafall till att jag blev väldigt intresserad av Cocteau Twins. Av en kompis jag låna ett kassettband med CT´s tredje Lp Treasure på. Jag kopierade musiken till ett eget kassettband (det var tider det) som jag spelade sönder och samman. Gitarrslingan "Lorelei" var jag helt förhäxad av och jag lovade mig själv att börja spela gitarr en dag, bara för att kunna göra något liknande.
CT hade rört sig från gothig postpunk till ett mer atmosfäriskt och eget sound. Elizabeth Frasers texter hade också funnit sin onomatopoetiska form. Det dröjde inte länge förräns jag hade damsugit Ginza på allt vad de hade med Cocteau Twins, men Treasure har alltid haft en hedersplats i min skivsamling.

Inga kommentarer: