fredag 30 december 2011

1.Den Svenska Tystnaden - Den Svenska Tystnaden


En väldigt stark debut av Den Svenska Tystnaden från Malmö. Påminner inte om något annat band från Sverige, men har eventuellt ett andligt släktskap med The Bear Quartet och Mattias Alkberg. Musikaliskt har de vissa likheter med amerikanska Shipping News. Jag brukar inte lägga så mycket vikt vid texter med i deras fall gör jag ett undantag.

Bengt

du sa ”mardrömmen är över” när du fick fast igen
och någon sa ”vad skönt det ordnat sig”
och alla gav dig handen och ett ”välkommen tillbaks”
och jag sa ”det känns bra att dom valde dig”
jag hade sett din rädsla i din slitna kropp
spillran av en värdighet och skammen
dina arbetarfingrar och dina fula ringar
bakfickan med plånboken och kammen
jag stod en meter från dig när lagervagnen välte
jag hann undan men du slogs till backen
där låg du och väste som ett skadeskjutet djur
ett par hundra kilo vilande på nacken
alla satt omkring dig när ambulansen kom
blek på båren som ett lik
dina brutna revben pressade mot din lunga
men du höll hårt åt hjärtat i panik
du sa ”mardrömmen är över” när du fick fast igen
och jag sa ”det känns bra att dom valde dig”
nu hör jag hur du skrattar och högre än någon annan
åt en kommentar du inte vågat fälla
jag spiller ut min dricka där vi brukar sitta
och någon säger ”jävla timanställda”
jag kunde tycka synd om dig men jag tänker hata dig
mitt liv är ingen mardröm än
och om din tjänst blir ledig, om du blir sjuk igen
jag lovar bengt jag tänker inte söka den

Spotify



Inga kommentarer: